dinsdag 3 mei 2016

Ontwerp beweegbare bruggen

Ontwerpen van Draagconstructies


Liever nog dan bruggen ontwerpen, ontwerp ik beweegbare bruggen. Beweging is per definitie dynamisch en is in staat levenloze objecten te animeren. Beweging spreekt tot de verbeelding en is tegelijkertijd buitengewoon ingewikkeld. Een beweegbare brug is immers één grote machine. Hoewel alle onderdelen hun eigen taak hebben, zijn ze ook nauwkeurig op elkaar afgestemd om te komen tot één efficiënte openingsbeweging. Bij het ontwerpen spelen twee factoren op dit moment een belangrijke rol: de regionale identiteit  van het ontwerp en de duurzaamheids- en onderhoudsaspecten. In dit artikel passeren onderstaande bruggen de revue passeren.
1.    Nelson Mandelabrug te Alkmaar, waar het gebruik van een VVK-val is toegepast.
2.    Zaanbrug te Wormer, een ontwerp van een moderne ophaalbrug in een omgeving met veel industrieel erfgoed.
3.    Kloosterbrug in Assen, een staartbrug met als voordeel dat geen diepe en dure basculekelder nodig is. De vereiste transparantie ontstaat vanzelf als de brug opent: door het hoge en wat naar achteren geplaatste contragewicht maakt het dek een scheppende beweging naar boven en ontstaat er een vier meter hoge doorkijk die het uitzicht naar de overkant omlijst.
4.     Rekervlotbrug over het Noord-Hollands kanaal ter hoogte van Geestmerambacht en Bergen. Soms kan innovatie voortkomen uit oude principes. De vlotbrug blijft dicht tegen de waterlijn aan:het fietspad zakt zelfs naar beneden ten opzichte van het dijkniveau. Zo kunnen de bewoners nog steeds genieten van een onbelemmerd uitzicht op de open polder richting Bergen
5.    Ontwerp Sint Jorisbrug Delft door TU-studenten die de minor Integrated Infrastructural Design volgen. Op een ingenieuze wijze wordt het val in een vloeiende beweging rechtstandig opgetild en tegelijkertijd naar achteren bewogen. De beweging is uitgebalanceerd achter de draaipijler en de synchronisatie van heffen en kantelen wordt verzorgd door hydraulische cilinder ter plekke van een tweede scharnierpunt halverwege het val.

Geen opmerkingen: