dinsdag 3 mei 2016

De nieuwe Botlekbrug in de A15

De A15, de belangrijke verkeersader in het Rotterdamse haven- en industriegebied, heeft een grote verandering ondergaan met als doel minder files en een betere doorstroming. De bouw van een nieuwe Botlekbrug is daar onderdeel van met twee hefdelen van elk een doorvaartwijde van 87 m, waarmee de grootste hefbrug van Europa is gerealiseerd.
Het beweegbare brugdek wordt uitgebalanceerd door de twee contragewichten. De contragewichten zijn met balanskabels, die over kabelwielen lopen die boven op de heftorens staan, verbonden met de bovenzijde van het brugdek.
Om op elk moment het brugdek veilig te kunnen besturen, zijn sensoren aanwezig. Opmerkelijk is dat het niet mogelijk bleek om het horizontaal lopen van het brugval te controleren met de gebruikelijke hoeksensoren (inclinometers). Gelijkloopmetingen, waarbij de dekhoogte nauwkeurig wordt gemeten op alle vier hoeken, vormden de oplossing.
De benodigde tijd om te wisselen tussen beschikbaarheid voor wegverkeer en beschikbaarheid voor scheepvaartverkeer bedraagt slechts 200 seconden.

Geen opmerkingen: