maandag 18 augustus 2008

Fietstrends

Geen toeters en nog net een bel. Dat is altijd de trend geweest. Heel aarzelend dringt echter de designfiets het straatbeeld binnen.

De laatste 25 jaar is er aan de stadsfiets eigenlijk niet veel veranderd. De fiets kreeg er drie versnellingen bij, maar dat was het dan wel.
Florine Kerkmeer, redacteur design van het tijdschrift Bright, vindt dat de straatstijl achterblijft bij wat je van een creatieve stad als Amsterdam mag verwachten. "Langzaam zie je in het Amsterdamse straatbeeld vernieuwende fietsen komen. Het is vooral de jeugd die bewust bezig is zich te onderscheiden met bijvoorbeeld een stoere cruiser met breed stuur. Opvallend zijn ook de fietsen met een hoop bloemen op het stuur, aan het frame, in een mandje; daar zijn een paar vrouwen helemaal losgegaan. Of grappige kratjes en fietstassen met opvallende patronen en kleuren. Net zoals bij een groep met een bepaalde stijl een bepaald soort schoenen hoort - witte sneakers, Uggs, flipflops, Van Bommels - lijkt elke groep zijn eigen fiets te kiezen.
Maar als ik bij mij in De Pijp om de hoek in de Fietsfabriek kijk, gebeurt er qua ontwikkeling meer dan ik op straat voorbij zie fietsen. Ik vind ze fantastisch, die fietsen waar je drie kinderen mee kan vervoeren, maar er is veel meer. Waar blijven de Rolls Royce of zelfs de Lada onder de fietsen? Wij zijn toch het fietsland, en ook nog het land dat internationaal bekend staat om zijn 'Dutch design'?"
Ton Kronenberg van Bikes & Boards, die fietsen verkoopt in Oost en op IJberg, beaamt dat hij niet zoveel hightech- en designfietsen verkoopt: "Mijn ervaring is dat de bulk gaat voor een huis-tuin-en-keuken-fiets. Ze willen weinig toeters en nog net een bel. De oud-Hollandse fiets "Amstrd" met dubbele bovenbuis heb ik in 211 kleuren, maar ik verkoop ze voor 95 procent in het zwart. Het enige frivole detail is de naam op de stang. Maar dat kiest men meer uit oogpunt van diefstal."
"Designfietsen worden gekocht als tweede fiets, eentje voor erbij als fun".

Geen opmerkingen: