zondag 22 mei 2016
Zeventig jaar Internationaal Hof van Justitie
Het Internationaal Gerechtshof (ook wel Internationaal Hof van Justitie) is het hoogste gerechtelijke orgaan van de Verenigde Naties. Van de zes belangrijke organen van de VN is het Hof het enige dat buiten New York is gevestigd en wel in het Vredespaleis in Den Haag. Het werd in 1945 opgericht als opvolger van het Permanente hof van internationale justitie, het gerechtelijk orgaan van de Volkenbond. Op 18 april 1946 kwamen de (vijftien) rechters, die voor negen jaar worden aangesteld, voor het eerst bijeen. Ter gelegenheid van zeventig jaar Internationaal Gerechtshof geeft PostNL een herdenkingsvelletje uit.
zondag 15 mei 2016
Songfestival 2016/ Eurosongfestival 2016
Na een puntentelling met de vakjury en de televoters apart, werd de uitslag bekend. Het bleef tot de laatste seconde spannend, het ging tussen Oekraïne en Rusland. Bij de vakjury werd Australië uitgeroepen als grote winnaar.
Zangeres Jamala behaalde met het liedje 1944 de meeste punten. Australië eindigde als tweede en Rusland werd derde. Rusland was de torenhoge favoriet. Dit was wel het geval bij de televoters, maar niet bij de vakjury. Het nummer zat vol met visual effects, dansjes en was bombastisch. Voor het optreden circuleerden naaktfoto van de zanger van Rusland op internet. Italië had ook mooie visual effects. De zangers van Australië had een krachtige stem. Douwe Bob werd elfde met een countrynummer. Dit ligt Nederland wel: een countrynummer op een songfestival.
Dit jaar verliep de puntentelling anders dan andere jaren, waardoor de uitslag tot het einde spannend bleef. Ons land kreeg 153 punten, 114 van de vakjury en 39 van de televisiekijkers, die ieder de helft van het aantal stemmen bepaalden. De bekendmaking van het aantal stemmen eindigde in een spannende race. Australië stond bij de vakjury ver bovenaan (1.08), maar wist van het publiek toch niet genoeg punten te krijgen voor een eerste plaats. Het land doet voor de tweede keer mee aan het liedjesfestijn, omdat het evenement daar erg populair is.
Het liedje van Oekraïne (45) was beladen en politiek gevoelig. Het ging over de deportatie van Krim-Tataren door de Sovjet-Unie en vertelde het persoonlijke verhaal van de zangeres.
Douwe Bob slaagde er afgelopen dinsdag tijdens de eerste halve finale in met het nummer Slow Down een plek in de eindstrijd te behalen. Hij vestigde de aandacht op het liedje door een stilte te laten vallen, bedoeld om de boodschap van het liedje extra kracht bij te zetten. Tijdens de generale repetitie vrijdag eindigde hij met 'come together now', het thema van het songfestival, in plaats van ,,if you can't go on''. Het is echter niet toegestaan af te wijken van tekst in de voorronde, dus zaterdag hield de 23-jarige zanger zich aan de regels.
Zangeres Jamala behaalde met het liedje 1944 de meeste punten. Australië eindigde als tweede en Rusland werd derde. Rusland was de torenhoge favoriet. Dit was wel het geval bij de televoters, maar niet bij de vakjury. Het nummer zat vol met visual effects, dansjes en was bombastisch. Voor het optreden circuleerden naaktfoto van de zanger van Rusland op internet. Italië had ook mooie visual effects. De zangers van Australië had een krachtige stem. Douwe Bob werd elfde met een countrynummer. Dit ligt Nederland wel: een countrynummer op een songfestival.
Meest Bekeken Video's
Het liedje van Oekraïne (45) was beladen en politiek gevoelig. Het ging over de deportatie van Krim-Tataren door de Sovjet-Unie en vertelde het persoonlijke verhaal van de zangeres.
Douwe Bob slaagde er afgelopen dinsdag tijdens de eerste halve finale in met het nummer Slow Down een plek in de eindstrijd te behalen. Hij vestigde de aandacht op het liedje door een stilte te laten vallen, bedoeld om de boodschap van het liedje extra kracht bij te zetten. Tijdens de generale repetitie vrijdag eindigde hij met 'come together now', het thema van het songfestival, in plaats van ,,if you can't go on''. Het is echter niet toegestaan af te wijken van tekst in de voorronde, dus zaterdag hield de 23-jarige zanger zich aan de regels.
Labels:
2016,
eurosongfestival,
songfestival
3D Cardboard viewer / VR Viewer
Ga op Virtual Tour door Centric City! Alstublieft, uw eigen VR-viewer. Met deze bril kunt u virtual reality-apps en 360 graden -video's bekijken. Neem bijvoorbeeld een kijkje in Centric City, de leukste virtuele stad die er is.
Ga naar centric/eu/CentricCity en bekijk de video via de VR-viewer
Ga naar centric/eu/CentricCity en bekijk de video via de VR-viewer
Labels:
3D Cardboard viewer,
Bruggen,
Centric City,
ontwikkeling,
presentatie,
VR-viewer
dinsdag 3 mei 2016
Militaire bruggen
In het kort worden een aantal ontwikkelingen
geschetst van militaire bruggen vanaf een ver verleden tot bijna nu. Van
heldhaftige pontonniers die bruggen slaan over rivieren met drijvende bruggen,
en het gebruik van Baileybruggen tot aan de bruggenleggende tank. Daarna komt
de nadruk te liggen op de samenwerking tussen militaire en civiele instanties
om gezamenlijk alle militaire bewegingen mogelijk of, indien vijandelijk,
onmogelijk te kunnen maken. Hiervoor is specifieke kennis nodig om te bepalen
wat wel en niet mogelijk is met de aanwezige infrastructuur. Een oproep tot het
organiseren van die samenwerking wordt gedaan.
- Bellen in kunststof palen;
- Steenboor voor composiet;
- Niet afkitten in verband met uitzetten;
- Volstorten van de stalen buispaal;
- Betonnen kesp smaller dan de brug;
- Stalen strip, oplegflens
- Kunststof vleugelstukjes.
Labels:
brug,
composiet,
militair,
Militaire bruggen
De nieuwe Botlekbrug in de A15
De A15, de belangrijke verkeersader
in het Rotterdamse haven- en industriegebied, heeft een grote verandering
ondergaan met als doel minder files en een betere doorstroming. De bouw van een
nieuwe Botlekbrug is daar onderdeel van met twee hefdelen van elk een
doorvaartwijde van 87 m, waarmee de grootste hefbrug van Europa is
gerealiseerd.
Het beweegbare brugdek wordt uitgebalanceerd door de twee contragewichten. De
contragewichten zijn met balanskabels, die over kabelwielen lopen die boven op
de heftorens staan, verbonden met de bovenzijde van het brugdek.
Om op elk moment het brugdek veilig te kunnen besturen, zijn sensoren aanwezig. Opmerkelijk is dat het niet mogelijk bleek om het horizontaal lopen van het brugval te controleren met de gebruikelijke hoeksensoren (inclinometers). Gelijkloopmetingen, waarbij de dekhoogte nauwkeurig wordt gemeten op alle vier hoeken, vormden de oplossing.
De benodigde tijd om te wisselen tussen beschikbaarheid voor wegverkeer en beschikbaarheid voor scheepvaartverkeer bedraagt slechts 200 seconden.
Labels:
A15,
beweegbare brug,
Botlekbrug,
Rotterdam
Ontwerp beweegbare bruggen
Ontwerpen van Draagconstructies
Liever nog dan bruggen ontwerpen,
ontwerp ik beweegbare bruggen. Beweging is per definitie dynamisch en is in
staat levenloze objecten te animeren. Beweging spreekt tot de verbeelding en is
tegelijkertijd buitengewoon ingewikkeld. Een beweegbare brug is immers één
grote machine. Hoewel alle onderdelen hun eigen taak hebben, zijn ze ook
nauwkeurig op elkaar afgestemd om te komen tot één efficiënte openingsbeweging.
Bij het ontwerpen spelen twee factoren op dit moment een belangrijke rol: de
regionale identiteit van het ontwerp en de duurzaamheids- en onderhoudsaspecten.
In dit artikel passeren onderstaande bruggen de revue passeren.
1. Nelson Mandelabrug te Alkmaar, waar het gebruik van een VVK-val is toegepast.
2. Zaanbrug te Wormer, een ontwerp van een moderne ophaalbrug in een omgeving met veel industrieel erfgoed.
3. Kloosterbrug in Assen, een staartbrug met als voordeel dat geen diepe en dure basculekelder nodig is. De vereiste transparantie ontstaat vanzelf als de brug opent: door het hoge en wat naar achteren geplaatste contragewicht maakt het dek een scheppende beweging naar boven en ontstaat er een vier meter hoge doorkijk die het uitzicht naar de overkant omlijst.
4. Rekervlotbrug over het Noord-Hollands kanaal ter hoogte van Geestmerambacht en Bergen. Soms kan innovatie voortkomen uit oude principes. De vlotbrug blijft dicht tegen de waterlijn aan:het fietspad zakt zelfs naar beneden ten opzichte van het dijkniveau. Zo kunnen de bewoners nog steeds genieten van een onbelemmerd uitzicht op de open polder richting Bergen
5. Ontwerp Sint Jorisbrug Delft door TU-studenten die de minor Integrated Infrastructural Design volgen. Op een ingenieuze wijze wordt het val in een vloeiende beweging rechtstandig opgetild en tegelijkertijd naar achteren bewogen. De beweging is uitgebalanceerd achter de draaipijler en de synchronisatie van heffen en kantelen wordt verzorgd door hydraulische cilinder ter plekke van een tweede scharnierpunt halverwege het val.
1. Nelson Mandelabrug te Alkmaar, waar het gebruik van een VVK-val is toegepast.
2. Zaanbrug te Wormer, een ontwerp van een moderne ophaalbrug in een omgeving met veel industrieel erfgoed.
3. Kloosterbrug in Assen, een staartbrug met als voordeel dat geen diepe en dure basculekelder nodig is. De vereiste transparantie ontstaat vanzelf als de brug opent: door het hoge en wat naar achteren geplaatste contragewicht maakt het dek een scheppende beweging naar boven en ontstaat er een vier meter hoge doorkijk die het uitzicht naar de overkant omlijst.
4. Rekervlotbrug over het Noord-Hollands kanaal ter hoogte van Geestmerambacht en Bergen. Soms kan innovatie voortkomen uit oude principes. De vlotbrug blijft dicht tegen de waterlijn aan:het fietspad zakt zelfs naar beneden ten opzichte van het dijkniveau. Zo kunnen de bewoners nog steeds genieten van een onbelemmerd uitzicht op de open polder richting Bergen
5. Ontwerp Sint Jorisbrug Delft door TU-studenten die de minor Integrated Infrastructural Design volgen. Op een ingenieuze wijze wordt het val in een vloeiende beweging rechtstandig opgetild en tegelijkertijd naar achteren bewogen. De beweging is uitgebalanceerd achter de draaipijler en de synchronisatie van heffen en kantelen wordt verzorgd door hydraulische cilinder ter plekke van een tweede scharnierpunt halverwege het val.
Labels:
Bruggen,
Bruggenstichting,
Ontwerp beweegbare brug
Bruggen, bewegingswerken: vervangen of laten zitten?
Bewegingswerken: vervangen of laten zitten?
Jacques Montijn, Consultant Beweegbare Installaties, Movares Nederland BV, en Anton van ’t Klooster, Senior Adviseur Beweegbare Installaties, Movares Nederland BV
Een beheerder van beweegbare bruggen
is te vergelijken met een fabriekseigenaar met een groot machinepark. Het
verschil is echter dat de machines een functie vervullen in de openbare ruimte
en een relatief lange levensduur hebben. De beheerder moet daarom weten of de
bruggen veilig en betrouwbaar kunnen functioneren en dat ook in de toekomst
blijven doen. De wetgeving geeft aan dat het in veel gevallen een verplichting
is de constructieve veiligheid aan te tonen. Toetsen aan de huidige normen als
de VOBB-2001/NEN 6786 leidt al gauw tot de conclusie dat gehele
aandrijvingen moeten worden vervangen, met hoge kosten voor de overheid
als gevolg. Als de staat van onderhoud van de aandrijvingen goed is, is dat
niet goed met elkaar te rijmen.
Als de eigenaar van de beweegbare brug de kosten voor vervanging wil verantwoorden, zal hij helderheid moeten krijgen wat betreft deze schijnbare tegenstelling tussen theorie en werkelijkheid. Het is mogelijk om tegen relatief lage kosten (ten opzichte van de investeringen) aan te tonen dat bestaande aandrijfwerken aan de huidige normen kunnen voldoen, ook al zijn deze van vóór invoering van de NEN 6786. De oplossing bestaat uit het beter in rekening brengen van de werkelijkheid qua belastingen en capaciteit, het eventueel aanpassen van gebruiksvoorwaarden en beschikbaarheid, en geringe ontwerpaanpassingen. Het gehele pakket, dat maatwerk is per brug, kan een positief resultaat opleveren voor het behoud van aandrijvingen of componenten daarvan.
Om deze werkwijze toe te passen is een grondige kennis vereist van de normen en vooral van de achtergronden van deze normen als het gaat om afwijkingen en interpretatie van eisen. Na uitvoering van een dergelijke herberekening weet de eigenaar van de brug echter wel welke onderdelen definitief vervangen moeten worden om in overeenstemming te zijn met de wettelijke eisen. Het blijkt dat in veel gevallen dit niet altijd hoeft te leiden tot (vervroegd) afschrijven van de aandrijving van de brug.
Als de eigenaar van de beweegbare brug de kosten voor vervanging wil verantwoorden, zal hij helderheid moeten krijgen wat betreft deze schijnbare tegenstelling tussen theorie en werkelijkheid. Het is mogelijk om tegen relatief lage kosten (ten opzichte van de investeringen) aan te tonen dat bestaande aandrijfwerken aan de huidige normen kunnen voldoen, ook al zijn deze van vóór invoering van de NEN 6786. De oplossing bestaat uit het beter in rekening brengen van de werkelijkheid qua belastingen en capaciteit, het eventueel aanpassen van gebruiksvoorwaarden en beschikbaarheid, en geringe ontwerpaanpassingen. Het gehele pakket, dat maatwerk is per brug, kan een positief resultaat opleveren voor het behoud van aandrijvingen of componenten daarvan.
Om deze werkwijze toe te passen is een grondige kennis vereist van de normen en vooral van de achtergronden van deze normen als het gaat om afwijkingen en interpretatie van eisen. Na uitvoering van een dergelijke herberekening weet de eigenaar van de brug echter wel welke onderdelen definitief vervangen moeten worden om in overeenstemming te zijn met de wettelijke eisen. Het blijkt dat in veel gevallen dit niet altijd hoeft te leiden tot (vervroegd) afschrijven van de aandrijving van de brug.
Labels:
aandrijvingen,
afschrijven,
bewegingswerken,
Bruggen,
VOBB-2001/NEN 6786
Abonneren op:
Posts (Atom)