Ga op Virtual Tour door Centric City! Alstublieft, uw eigen VR-viewer. Met deze bril kunt u virtual reality-apps en 360 graden -video's bekijken. Neem bijvoorbeeld een kijkje in Centric City, de leukste virtuele stad die er is.
Ga naar centric/eu/CentricCity en bekijk de video via de VR-viewer
zondag 15 mei 2016
dinsdag 3 mei 2016
Militaire bruggen
In het kort worden een aantal ontwikkelingen
geschetst van militaire bruggen vanaf een ver verleden tot bijna nu. Van
heldhaftige pontonniers die bruggen slaan over rivieren met drijvende bruggen,
en het gebruik van Baileybruggen tot aan de bruggenleggende tank. Daarna komt
de nadruk te liggen op de samenwerking tussen militaire en civiele instanties
om gezamenlijk alle militaire bewegingen mogelijk of, indien vijandelijk,
onmogelijk te kunnen maken. Hiervoor is specifieke kennis nodig om te bepalen
wat wel en niet mogelijk is met de aanwezige infrastructuur. Een oproep tot het
organiseren van die samenwerking wordt gedaan.
- Bellen in kunststof palen;
- Steenboor voor composiet;
- Niet afkitten in verband met uitzetten;
- Volstorten van de stalen buispaal;
- Betonnen kesp smaller dan de brug;
- Stalen strip, oplegflens
- Kunststof vleugelstukjes.
Labels:
brug,
composiet,
militair,
Militaire bruggen
De nieuwe Botlekbrug in de A15
De A15, de belangrijke verkeersader
in het Rotterdamse haven- en industriegebied, heeft een grote verandering
ondergaan met als doel minder files en een betere doorstroming. De bouw van een
nieuwe Botlekbrug is daar onderdeel van met twee hefdelen van elk een
doorvaartwijde van 87 m, waarmee de grootste hefbrug van Europa is
gerealiseerd.
Het beweegbare brugdek wordt uitgebalanceerd door de twee contragewichten. De
contragewichten zijn met balanskabels, die over kabelwielen lopen die boven op
de heftorens staan, verbonden met de bovenzijde van het brugdek.
Om op elk moment het brugdek veilig te kunnen besturen, zijn sensoren aanwezig. Opmerkelijk is dat het niet mogelijk bleek om het horizontaal lopen van het brugval te controleren met de gebruikelijke hoeksensoren (inclinometers). Gelijkloopmetingen, waarbij de dekhoogte nauwkeurig wordt gemeten op alle vier hoeken, vormden de oplossing.
De benodigde tijd om te wisselen tussen beschikbaarheid voor wegverkeer en beschikbaarheid voor scheepvaartverkeer bedraagt slechts 200 seconden.
Labels:
A15,
beweegbare brug,
Botlekbrug,
Rotterdam
Ontwerp beweegbare bruggen
Ontwerpen van Draagconstructies
Liever nog dan bruggen ontwerpen,
ontwerp ik beweegbare bruggen. Beweging is per definitie dynamisch en is in
staat levenloze objecten te animeren. Beweging spreekt tot de verbeelding en is
tegelijkertijd buitengewoon ingewikkeld. Een beweegbare brug is immers één
grote machine. Hoewel alle onderdelen hun eigen taak hebben, zijn ze ook
nauwkeurig op elkaar afgestemd om te komen tot één efficiënte openingsbeweging.
Bij het ontwerpen spelen twee factoren op dit moment een belangrijke rol: de
regionale identiteit van het ontwerp en de duurzaamheids- en onderhoudsaspecten.
In dit artikel passeren onderstaande bruggen de revue passeren.
1. Nelson Mandelabrug te Alkmaar, waar het gebruik van een VVK-val is toegepast.
2. Zaanbrug te Wormer, een ontwerp van een moderne ophaalbrug in een omgeving met veel industrieel erfgoed.
3. Kloosterbrug in Assen, een staartbrug met als voordeel dat geen diepe en dure basculekelder nodig is. De vereiste transparantie ontstaat vanzelf als de brug opent: door het hoge en wat naar achteren geplaatste contragewicht maakt het dek een scheppende beweging naar boven en ontstaat er een vier meter hoge doorkijk die het uitzicht naar de overkant omlijst.
4. Rekervlotbrug over het Noord-Hollands kanaal ter hoogte van Geestmerambacht en Bergen. Soms kan innovatie voortkomen uit oude principes. De vlotbrug blijft dicht tegen de waterlijn aan:het fietspad zakt zelfs naar beneden ten opzichte van het dijkniveau. Zo kunnen de bewoners nog steeds genieten van een onbelemmerd uitzicht op de open polder richting Bergen
5. Ontwerp Sint Jorisbrug Delft door TU-studenten die de minor Integrated Infrastructural Design volgen. Op een ingenieuze wijze wordt het val in een vloeiende beweging rechtstandig opgetild en tegelijkertijd naar achteren bewogen. De beweging is uitgebalanceerd achter de draaipijler en de synchronisatie van heffen en kantelen wordt verzorgd door hydraulische cilinder ter plekke van een tweede scharnierpunt halverwege het val.
1. Nelson Mandelabrug te Alkmaar, waar het gebruik van een VVK-val is toegepast.
2. Zaanbrug te Wormer, een ontwerp van een moderne ophaalbrug in een omgeving met veel industrieel erfgoed.
3. Kloosterbrug in Assen, een staartbrug met als voordeel dat geen diepe en dure basculekelder nodig is. De vereiste transparantie ontstaat vanzelf als de brug opent: door het hoge en wat naar achteren geplaatste contragewicht maakt het dek een scheppende beweging naar boven en ontstaat er een vier meter hoge doorkijk die het uitzicht naar de overkant omlijst.
4. Rekervlotbrug over het Noord-Hollands kanaal ter hoogte van Geestmerambacht en Bergen. Soms kan innovatie voortkomen uit oude principes. De vlotbrug blijft dicht tegen de waterlijn aan:het fietspad zakt zelfs naar beneden ten opzichte van het dijkniveau. Zo kunnen de bewoners nog steeds genieten van een onbelemmerd uitzicht op de open polder richting Bergen
5. Ontwerp Sint Jorisbrug Delft door TU-studenten die de minor Integrated Infrastructural Design volgen. Op een ingenieuze wijze wordt het val in een vloeiende beweging rechtstandig opgetild en tegelijkertijd naar achteren bewogen. De beweging is uitgebalanceerd achter de draaipijler en de synchronisatie van heffen en kantelen wordt verzorgd door hydraulische cilinder ter plekke van een tweede scharnierpunt halverwege het val.
Labels:
Bruggen,
Bruggenstichting,
Ontwerp beweegbare brug
Bruggen, bewegingswerken: vervangen of laten zitten?
Bewegingswerken: vervangen of laten zitten?
Jacques Montijn, Consultant Beweegbare Installaties, Movares Nederland BV, en Anton van ’t Klooster, Senior Adviseur Beweegbare Installaties, Movares Nederland BV
Een beheerder van beweegbare bruggen
is te vergelijken met een fabriekseigenaar met een groot machinepark. Het
verschil is echter dat de machines een functie vervullen in de openbare ruimte
en een relatief lange levensduur hebben. De beheerder moet daarom weten of de
bruggen veilig en betrouwbaar kunnen functioneren en dat ook in de toekomst
blijven doen. De wetgeving geeft aan dat het in veel gevallen een verplichting
is de constructieve veiligheid aan te tonen. Toetsen aan de huidige normen als
de VOBB-2001/NEN 6786 leidt al gauw tot de conclusie dat gehele
aandrijvingen moeten worden vervangen, met hoge kosten voor de overheid
als gevolg. Als de staat van onderhoud van de aandrijvingen goed is, is dat
niet goed met elkaar te rijmen.
Als de eigenaar van de beweegbare brug de kosten voor vervanging wil verantwoorden, zal hij helderheid moeten krijgen wat betreft deze schijnbare tegenstelling tussen theorie en werkelijkheid. Het is mogelijk om tegen relatief lage kosten (ten opzichte van de investeringen) aan te tonen dat bestaande aandrijfwerken aan de huidige normen kunnen voldoen, ook al zijn deze van vóór invoering van de NEN 6786. De oplossing bestaat uit het beter in rekening brengen van de werkelijkheid qua belastingen en capaciteit, het eventueel aanpassen van gebruiksvoorwaarden en beschikbaarheid, en geringe ontwerpaanpassingen. Het gehele pakket, dat maatwerk is per brug, kan een positief resultaat opleveren voor het behoud van aandrijvingen of componenten daarvan.
Om deze werkwijze toe te passen is een grondige kennis vereist van de normen en vooral van de achtergronden van deze normen als het gaat om afwijkingen en interpretatie van eisen. Na uitvoering van een dergelijke herberekening weet de eigenaar van de brug echter wel welke onderdelen definitief vervangen moeten worden om in overeenstemming te zijn met de wettelijke eisen. Het blijkt dat in veel gevallen dit niet altijd hoeft te leiden tot (vervroegd) afschrijven van de aandrijving van de brug.
Als de eigenaar van de beweegbare brug de kosten voor vervanging wil verantwoorden, zal hij helderheid moeten krijgen wat betreft deze schijnbare tegenstelling tussen theorie en werkelijkheid. Het is mogelijk om tegen relatief lage kosten (ten opzichte van de investeringen) aan te tonen dat bestaande aandrijfwerken aan de huidige normen kunnen voldoen, ook al zijn deze van vóór invoering van de NEN 6786. De oplossing bestaat uit het beter in rekening brengen van de werkelijkheid qua belastingen en capaciteit, het eventueel aanpassen van gebruiksvoorwaarden en beschikbaarheid, en geringe ontwerpaanpassingen. Het gehele pakket, dat maatwerk is per brug, kan een positief resultaat opleveren voor het behoud van aandrijvingen of componenten daarvan.
Om deze werkwijze toe te passen is een grondige kennis vereist van de normen en vooral van de achtergronden van deze normen als het gaat om afwijkingen en interpretatie van eisen. Na uitvoering van een dergelijke herberekening weet de eigenaar van de brug echter wel welke onderdelen definitief vervangen moeten worden om in overeenstemming te zijn met de wettelijke eisen. Het blijkt dat in veel gevallen dit niet altijd hoeft te leiden tot (vervroegd) afschrijven van de aandrijving van de brug.
Labels:
aandrijvingen,
afschrijven,
bewegingswerken,
Bruggen,
VOBB-2001/NEN 6786
dinsdag 26 april 2016
Qingshuihe Bridge in China
Een adembenemend beeld van de aanleg van de Qingshuihe brug in China. De 2171 meter lange hangbrug is op 31 december 2015 opengesteld en verbindt de steden Guiyang en Weng'An met elkaar.
- Veel forenzen zullen opgelucht adem hebben gehaald: moesten ze in de oude situatie 160 kilometer reizen, na de komst van de brug is dat nog maar 38 kilometer;
- De bouw kostte 220 miljoen euro en duurde slechts drie jaar;
- Daartoe moesten de bouwteams wel zeven dagen per week in ploegendiensten doorwerken en ook een vakantie was er niet bij;
- Bij de openstelling was het de hoogste hangbrug van Quizhou en de op twee na hoogste hangbrug ter wereld;
- Een hangbrug is een brug die is opgebouwd uit twee hoge pijlers of pylonen waartussen een dikke kabel is gespannen;
- Ook Europa kent spectaculaire hangbruggen zoals de Grote Beltbrug in Denemarken;
- Ongeveer de helft van alle Europese hangbruggen bevindt zich in Noorwegen;
- In Nederland zijn (nog) geen hangbruggen gebouwd;
- Vanwege de draagkabels worden gigantische krachten op de landhoofden uitgeoefend;
- Doordat de draagkracht van de Nederlandse bodem niet erg groot is, zijn deze landhoofden erg kostbaar;
- De bekendste hangbrug is ongetwijfeld de Golden Gate in San Franciso;
- De Rotterdamse Eramusbrug wordt soms ten onrechte voor hangbrug aangezien; dit is echter een tuibrug of (tui)kabelbrug;
- Nederland heeft zelfs een speciale bruggenstichting die zich inzet voor het behoud van erfgoed en kennis over bruggen uitdraagt.
Doordat lassen een nieuwe techniek werd in plaats van bouten hoefden de pijlers of pylonen minder breed te worden uitgevoerd. Hierdoor werden de hangbruggen in de loop van de tijd slanker.
De Millennium Bridge in Londen is ook een hangbrug, maar heeft de kabels zijdelings van de brug. Hierdoor hebben de voetgangers op de brug vrij zicht op de St Paul's Cathedral. Er was bij de oplevering een balansprobleem. De brug ging met teveel voetgangers zwiepen, doordat teveel voetgangers een zijdelingse beweging maakten. De eigenfrequentie (resonantie) van de brug kwam overeen met de frequentie van de voetgangers, waardoor de beweging werd versterkt. Als oplossing heeft het ontwerpteam een schokdemper tussen de afdracht van de belastingen naar de ondergrond geplaatst.
Bij de brug in Bilbao (Zubizuri) was een glazen brugdek aangebracht, die veel te glad was voor de voetgangers. Hier heeft de gemeente een zwarte mat over de glazen brugdek geplaatst. Het slipgetal moet onder de 180 zijn, maar het slipgetal kwam ruim boven de 200 uit.
Bij het bouwen van een hangbrug kan men de brugdelen vooruit schuiven door middel van een vijzelbalk (brug van Milau in Zuid-Frankrijk) of via de hangkabels van de brug de brugdelen vanaf het water optakelen (brug over de Severn in Engeland).
Bij het bouwen van een hangbrug kan men de brugdelen vooruit schuiven door middel van een vijzelbalk (brug van Milau in Zuid-Frankrijk) of via de hangkabels van de brug de brugdelen vanaf het water optakelen (brug over de Severn in Engeland).
zondag 24 april 2016
Abonneren op:
Posts (Atom)