Pinkeltje in Madurodam
Pinkeltje is een mannetje niet groter dan je pink
Hij is te herkennen aan zijn blauwe puntmuts en
Zijn witte baard met vijf muizebroers woont hij
In het grote huis maar op een dag gaat hij een
Kijkje nemen in een speelgoedwinkel daar stapt
Hij met snuffelsnuit de winkelmuis in een
Speelgoedhelikopter samen vliegen ze weg en
Landen – midden in de nacht – op het vliegveld van
Madurodam ze overnachten in een van de kleine
Huisjes en kijken de volgende morgen verbaasd uit
Het raam ze zien allemaal benen de bezoekers
Van madurodam zijn gearriveerd
Pinkeltje speelt een poosje voor orgelman en
Etalagepop ook neemt hij het met snuffelsnuit op
Tegen de vechtmuizen aangevoerd door
Vechtersbaas nooitbang
Hoe dat allemaal
Afloopt
Lees zelf maar
woensdag 3 november 2010
Jacob de Uil van de Fabeltjeskrant
Fabeltjeskrant
Dat meneer de Uil ook een voornaam heeft, namelijk Jacob, komt niet vaak aan de orde. En hij is dan wel een wijze raadgever, toch weet hij lang niet altijd wat hij met een lastige situatie aan moet.
Dat meneer de Uil ook een voornaam heeft, namelijk Jacob, komt niet vaak aan de orde. En hij is dan wel een wijze raadgever, toch weet hij lang niet altijd wat hij met een lastige situatie aan moet.
Tessellation
Tessellation (mozaïkwerk)
Met deze techniek is het mogelijk om een 3D-omgeving veel meer reliëf te geven en op deze manier een stuk realistischer te maken. Tessellation is opgebouwd uit drie delen: de hull shader, de tessellator en de domain shader. Het tessellation-proces vindt plaats nadat de vertex shader heeft berekend hoe en waar de polygonen komen te staan. Zodra de vertex shader de 3D-wereld uit driehoeken heeft opgebouwd, bepaalt de hull shader op welke manier de bestaande polygonen worden opgedeeld. Deze informatie geeft de hull shader door aan de tessellator en de domain shader. De tessellator deelt de polygonen vervolgens op in heel veel kleine driehoekjes. De hull shader voedt niet alleen de tessellator, maar geeft ook aan de domain shader door hoe de driehoekjes moeten worden bewerkt. Tot slot maakt de domain shader het werk af. Met behulp van de door de hull shader gegeven informatie en de door de tessellator aangepaste polygonen, smeedt de domain shader alles aan elkaar tot een fraai 3D-object. De domain shader kan daarnaast ook “displacement mapping” toepassen om het geheel nog meer reliëf te geven.
Met deze techniek is het mogelijk om een 3D-omgeving veel meer reliëf te geven en op deze manier een stuk realistischer te maken. Tessellation is opgebouwd uit drie delen: de hull shader, de tessellator en de domain shader. Het tessellation-proces vindt plaats nadat de vertex shader heeft berekend hoe en waar de polygonen komen te staan. Zodra de vertex shader de 3D-wereld uit driehoeken heeft opgebouwd, bepaalt de hull shader op welke manier de bestaande polygonen worden opgedeeld. Deze informatie geeft de hull shader door aan de tessellator en de domain shader. De tessellator deelt de polygonen vervolgens op in heel veel kleine driehoekjes. De hull shader voedt niet alleen de tessellator, maar geeft ook aan de domain shader door hoe de driehoekjes moeten worden bewerkt. Tot slot maakt de domain shader het werk af. Met behulp van de door de hull shader gegeven informatie en de door de tessellator aangepaste polygonen, smeedt de domain shader alles aan elkaar tot een fraai 3D-object. De domain shader kan daarnaast ook “displacement mapping” toepassen om het geheel nog meer reliëf te geven.
Labels:
3D,
animatie,
animeren,
belichting,
bump mapping,
camera,
renderen,
rendersetup,
Tessellation,
visualisatie
donderdag 28 oktober 2010
maandag 18 oktober 2010
Verongelijkte rodelaar in Vancouver
In Vancouver is bij de training van het rodelen Nodar Koemaritasjvili verongelukt. De Georgiër is 21 jaar geworden. Zijn vader was zelfs rodelaar.
Medailles Olympische Winterspelen
De golvende vorm van de Olympische medailles symboliseert de bergen, oceanen en sneeuw van gastland Canada. De plakken wegen ruim een pond en er zijn 615 exemplaren gemaakt.
Skeletonheld als pictogram
Een blik op de lijst van podiumplaatsen bij het WK Skeleton voor mannen sinds 1982 leert dat deze sport tot 1996 grofweg een aangelegenheid was voor Zwitsers en Oostenrijkers. Vanaf 1996 laten de Amerikanen en Canadezen zich echter sterk gelden, gevolgd door de Duitsers en een enkele Brit. Bij de vorige Olympische Spelen in Turijn won de Canadees Duff Gibson het goud. Met zijn 39 jaar werd hij daarmee de oudste individuele sporter die met een gouden medaille op de Winterspelen wist te winnen. Het skeletonpictogram dat wordt gebruikt in Vancouver is gebaseerd op een actiefoto van deze legendarische Gibson.
Labels:
2006,
Canada,
Duff Gibson,
feiten Olympische Winterspelen,
Turijn,
Vancouver,
WK Skeleton
Abonneren op:
Reacties (Atom)
