Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd)
Dit is een samenwerkingsverband van provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat. De NBd zorgt voor een eenduidig systeem van bewegwijzering op het hele wegennet in Nederland. Zij voeren deze taak uit volgens de hernieuwde Richtlijn Bewegwijzering
dinsdag 10 februari 2015
vrijdag 6 februari 2015
Openbare Verlichting
Openbare Verlichting:
Padvinder is een type armatuur, dat links en rechts schijnt. Vaak gebruikt voor achterpaden.
Lichtmast kan cilindrisch of conisch zijn.
UV-laminaat is een soort reflecterende laag op de lichtmaststicker.
KFK is een kofferarmatuur. Dit type armatuur schijnt rondschijnend en dit zoals een padvinder links en rechts op.
Padvinder is een type armatuur, dat links en rechts schijnt. Vaak gebruikt voor achterpaden.
Lichtmast kan cilindrisch of conisch zijn.
UV-laminaat is een soort reflecterende laag op de lichtmaststicker.
KFK is een kofferarmatuur. Dit type armatuur schijnt rondschijnend en dit zoals een padvinder links en rechts op.
donderdag 5 februari 2015
Handboek voor toegankelijkheid
Handboek voor toegankelijkheid
Handboek voor toegankelijkheid over de ergonomie van buitenruimten, gebouwen en woningen.
Maarten Wijk, Uitgeverij: Reed Business, 6e druk
NUR 955/755
ISBN 978 90 6228 684 3
CROW. Het CROW is het kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte. Het instituut publiceerde op het gebied van toegankelijkheid van de openbare ruimte en het openbaar vervoer:
Handboek voor toegankelijkheid over de ergonomie van buitenruimten, gebouwen en woningen.
Maarten Wijk, Uitgeverij: Reed Business, 6e druk
NUR 955/755
ISBN 978 90 6228 684 3
CROW. Het CROW is het kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte. Het instituut publiceerde op het gebied van toegankelijkheid van de openbare ruimte en het openbaar vervoer:
- Richtlijn integrale toegankelijkheid openbare ruimte (CROW, publicatie 177, Ede, 2002)
- Praktijkboek toegankelijkheid openbare ruimte (CROW, publicatie 201, Ede, 2004)
- Toegankelijkheid collectief personenvervoer - uitgangspunten (CROW, Ede, 2005)
- Toegankelijkheid collectief personenvervoer - looproutes (CROW, Ede, 2005)
- Toegankelijkheid collectief personenvervoer - reis- en route-informatie(CROW, Ede, 2005)
- Toegankelijkheid collectief personenvervoer - bussen (CROW, Ede, 2005)
- Toegankelijkheid collectief personenvervoer - taxi's (CROW, Ede, 2005)
donderdag 13 november 2014
AP04-keuring
Partijkeuring grond, AP04-keuring, Kosten in situ & onderzoek: 1.500 euro.
Landview Bodemonderzoek
De Factorij 32F
1689 AL Zwaag
Postbus 4060
1620 HB Hoorn
Telefoon: 0229-246787
Fax: 0229-243116
Emailadres: info@landview.nl
Internet: www.landview.nl
Geo- en Milieutechniek Van Dijk
www.vandijktech.nl
Emailadres: info@vandijktech.nl
Hoofdvestiging:
Strijkviertel 30
Postbus 29
3454 ZG De Meern
Telefoon: 030-6661746
Fax: 030-6664854
Boogerd 4, 1687 VX Wognum
Telefoon: 0229-578123
Fax: 0229-578847
Luzernestraat 37, 2153 GM Nieuw Vennep
Telefoon: 0252-680107
Fax: 0252-680230
Partijkeuring conform Besluit Bodemkwaliteit
Landview Bodemonderzoek
De Factorij 32F
1689 AL Zwaag
Postbus 4060
1620 HB Hoorn
Telefoon: 0229-246787
Fax: 0229-243116
Emailadres: info@landview.nl
Internet: www.landview.nl
Geo- en Milieutechniek Van Dijk
www.vandijktech.nl
Emailadres: info@vandijktech.nl
Hoofdvestiging:
Strijkviertel 30
Postbus 29
3454 ZG De Meern
Telefoon: 030-6661746
Fax: 030-6664854
Boogerd 4, 1687 VX Wognum
Telefoon: 0229-578123
Fax: 0229-578847
Luzernestraat 37, 2153 GM Nieuw Vennep
Telefoon: 0252-680107
Fax: 0252-680230
Partijkeuring conform Besluit Bodemkwaliteit
Strandwal of "geest" (geestgronden)
Labels:
afvoeren grond,
AP04,
grond,
klei,
Partijkeuring,
transport,
zand
dinsdag 11 november 2014
CRH Europe
Onder CRH Europe vallen de volgende bedrijven:
- Heras
- Dycore
- Heembeton
- Plaka
- Struyk Verwo
- CRH Bouwmaterialenhandel
Labels:
CRH Bouwmaterialenhandel,
CRH Europe,
Dycore,
Heembeton,
Heras,
Plaka,
Struyk Verwo
zondag 21 september 2014
Bestemmingsplanvrijstelling artikel 19 WRO
Bestemmingsplanvrijstelling artikel 19 WRO
Naam:
Bestemmingsplanvrijstelling artikel 19 Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO).
Bestemmingsplanvrijstelling artikel 19 Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO).
Beschrijving:
Een bestemmingsplanvrijstelling artikel 19 WRO geeft toestemming om in strijd met het geldende bestemmingsplan te bouwen, grondwerken te verrichten of een bouwwerk of perceel te gebruiken. Er zijn drie typen vrijstellingen.
Een bestemmingsplanvrijstelling artikel 19 WRO geeft toestemming om in strijd met het geldende bestemmingsplan te bouwen, grondwerken te verrichten of een bouwwerk of perceel te gebruiken. Er zijn drie typen vrijstellingen.
Op basis van artikel 19 Wet op de Ruimtelijke Ordening kan er vrijstelling worden verleend voor het (ver)bouwen van bouwwerken (bouwvergunning), het uitvoeren van grondwerken (aanlegvergunning), of voor het gebruik van een bouwwerk of perceel in strijd met het bestemmingsplan, maar waartegen geen bezwaren bestaan.
Als een aanvraag in strijd is met het bestemmingsplan moet eigenlijk het geldende bestemmingsplan worden aangepast. Dit is een langdurig proces. Door het volgen van een artikel 19 vrijstellingsprocedure hoeft niet te worden gewacht met het verlenen van de vergunning, totdat het aangepaste bestemmingsplan van kracht is geworden. Het bestemmingsplan kan waarnodig in een later stadium worden aangepast.
Op basis van artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening kunnen burgemeester en wethouders vrijstelling verlenen van het geldende bestemmingsplan. Er zijn drie typen vrijstellingen:
- Artikel 19 lid 1: de zelfstandige projectprocedure
De gemeente kan vrijstelling verlenen van een bestemmingsplan, mits het project is voorzien van een goede ruimtelijke onderbouwing en vooraf van de provincie een verklaring van geen bezwaar is ontvangen. Het begrip project wordt in de wet niet nader omschreven. Feitelijk kan een zelfstandige projectprocedure overal voor worden gebruikt.
- Artikel 19 lid 2: de aangewezen projectprocedure
Burgemeester en wethouders kunnen vrijstelling verlenen van het bestemmingsplan in door de provincie, in overeenstemming met de Inspectie Ruimtelijke Ordening, aangegeven categorieën van gevallen, mits het project is voorzien van een goede ruimtelijke onderbouwing.
- Artikel 19 lid 3: de algemene vrijstellingsregeling
- Artikel 19 lid 1: de zelfstandige projectprocedure
De gemeente kan vrijstelling verlenen van een bestemmingsplan, mits het project is voorzien van een goede ruimtelijke onderbouwing en vooraf van de provincie een verklaring van geen bezwaar is ontvangen. Het begrip project wordt in de wet niet nader omschreven. Feitelijk kan een zelfstandige projectprocedure overal voor worden gebruikt.
- Artikel 19 lid 2: de aangewezen projectprocedure
Burgemeester en wethouders kunnen vrijstelling verlenen van het bestemmingsplan in door de provincie, in overeenstemming met de Inspectie Ruimtelijke Ordening, aangegeven categorieën van gevallen, mits het project is voorzien van een goede ruimtelijke onderbouwing.
- Artikel 19 lid 3: de algemene vrijstellingsregeling
Burgemeester en wethouders kunnen vrijstelling verlenen van het bestemmingsplan in bij Algemene Maatregel van Bestuur aan te geven gevallen. De gevallen waarop artikel 19 lid 3 betrekking heeft, staan genoemd in artikel 20 van het Besluit op de Ruimtelijke Ordening.
Voorwaarden:
Iedereen die van plan is:
- een bouwwerk te realiseren
- een bouwwerk of perceel te gebruiken
- grondwerken uit te voeren
in strijd met het bestemmingsplan, kan vrijstelling aanvragen.
Iedereen die van plan is:
- een bouwwerk te realiseren
- een bouwwerk of perceel te gebruiken
- grondwerken uit te voeren
in strijd met het bestemmingsplan, kan vrijstelling aanvragen.
Aanvraag:
Een vrijstelling artikel 19 lid 3 wordt in de meeste gevallen automatisch aangevraagd met het indienen van een bouwaanvraag. In het geval dat de vrijstelling zelf aangevraagd moet worden, dient de aanvraag schriftelijk te gebeuren door middel van een brief aan de gemeente.
Het verdient aanbeveling alvorens de aanvraag in te dienen, in overleg te treden met de dhr. r. Berendsen van de cluster BBZ.
Een vrijstelling artikel 19 lid 3 wordt in de meeste gevallen automatisch aangevraagd met het indienen van een bouwaanvraag. In het geval dat de vrijstelling zelf aangevraagd moet worden, dient de aanvraag schriftelijk te gebeuren door middel van een brief aan de gemeente.
Het verdient aanbeveling alvorens de aanvraag in te dienen, in overleg te treden met de dhr. r. Berendsen van de cluster BBZ.
Benodigde gegevens: - Als een artikel 19 lid 3 WRO-procedure wordt gevolgd voor bouwvergunningsplichtige activiteiten is een verzoek om vrijstelling artikel 19 lid 3 WRO inbegrepen in een bouwaanvraag. Er zijn geen extra gegevens nodig.
- Als een artikel 19 lid 3 WRO-procedure wordt gevolgd voor het wijzigen van het gebruik of voor aanlegactiviteiten en er worden geen bouwvergunningsplichtige activiteiten verricht, kan in de meeste gevallen worden volstaan met de volgende gegevens:
o naam en adres van de aanvrager
o adres van het gebouw of perceel
o omschrijving van het gewenste gebruik of van de gewenste aanlegwerkzaamheden
- Als een artikel 19 lid 3 WRO-procedure wordt gevolgd voor het wijzigen van het gebruik of voor aanlegactiviteiten en er worden geen bouwvergunningsplichtige activiteiten verricht, kan in de meeste gevallen worden volstaan met de volgende gegevens:
o naam en adres van de aanvrager
o adres van het gebouw of perceel
o omschrijving van het gewenste gebruik of van de gewenste aanlegwerkzaamheden
De gegevens die voor een artikel 19 lid 3-procedure nodig zijn, zijn ook nodig voor een artikel 19 lid 1- en artikel 19 lid 2-procedure. Daarnaast is voor een artikel 19 lid 1- of artikel 19 lid 2-procedure een goede ruimtelijke onderbouwing noodzakelijk.
Kosten:
De leges worden conform de legesverordening berekend.
Wet- en regelgeving: Wet op de Ruimtelijke Ordening en Besluit op de Ruimtelijke Ordening.
WMO 2015 met o.a. Nieuwe Wet langdurige zorg (Wlz) per 1 januari 2015
WMO 2015: Zoveel mogelijk mensen laten meedoen aan de samenleving en zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen
Nieuwe wet langdurige zorg (Wlz)
Nieuwe cliënten moeten een aanvraag doen via ciz.nl. Het CIZ beoordeelt per aanvrager de situatie en het verzoek. U kunt ook kiezen voor zorg thuis, maar alleen als de zorg thuis verantwoord is en de kosten niet hoger zijn dan opname in een instelling. Cliënten die zorg thuis willen ontvangen, kunnen kiezen tussen het persoonsgebonden budget (pgb) en het volledige pakket thuis (vpt). Op grond van de Wlz kan de woning worden aangepast. De eisen voor pgb en vpt worden wel aangescherpt.
Zorgverzekeringswet (Zvw)
Medische en verpleegkundige zorg is geregeld via de Zorgverzekeringswet (ZvW). Hieronder vallen per 1 januari ook hulp bij persoonlijke verzorging (hulp bij douchen, toiletgebruik, aankleden, eten, drinken en eenvoudige verpleegkundige handelingen) en verpleging van mensen met een lichamelijke aandoening. Deze taken vallen nu nog onder de AWBZ, maar vervalt per 1 januari. De wijkverpleging krijgt dus een belangrijke rol, omdat ze meer verpleging en verzorging aan huis gaan leveren. Het doel is om mensen langer thuis te laten wonen. Ook de langdurige GGZ (psychiatrische zorg) wordt de verantwoordelijkheid van zorgverzekeraars. De ZvW wordt uitgevoerd door de eigen zorgverzekeraar.
Jeugdzorg
In de Jeugdwet wordt de jeugdzorg geregeld. In de jeugdzorg krijgen kinderen, jongeren en hun ouders gedwongen of vrijwillige hulp bij opgroei- en opvoedproblemen. Nu al is de gemeente verantwoordelijk voor opgroei- en opvoedondersteuning en de gezondheidszorg voor jeugdigen. Per 1 januari 2015 wordt dit uitgebreid met hulp en ondersteuning aan kinderen met een beperking, geestelijke gezondheidszorg voor kinderen/jeugdigen tot 18 jaar, jeugdbescherming en jeugdreclassering.
Internetsites:
www.zorghulpatlas.nl
www.rijksoverheid.nl
www.degemeente.nl
Nieuwe wet langdurige zorg (Wlz)
Nieuwe cliënten moeten een aanvraag doen via ciz.nl. Het CIZ beoordeelt per aanvrager de situatie en het verzoek. U kunt ook kiezen voor zorg thuis, maar alleen als de zorg thuis verantwoord is en de kosten niet hoger zijn dan opname in een instelling. Cliënten die zorg thuis willen ontvangen, kunnen kiezen tussen het persoonsgebonden budget (pgb) en het volledige pakket thuis (vpt). Op grond van de Wlz kan de woning worden aangepast. De eisen voor pgb en vpt worden wel aangescherpt.
Zorgverzekeringswet (Zvw)
Medische en verpleegkundige zorg is geregeld via de Zorgverzekeringswet (ZvW). Hieronder vallen per 1 januari ook hulp bij persoonlijke verzorging (hulp bij douchen, toiletgebruik, aankleden, eten, drinken en eenvoudige verpleegkundige handelingen) en verpleging van mensen met een lichamelijke aandoening. Deze taken vallen nu nog onder de AWBZ, maar vervalt per 1 januari. De wijkverpleging krijgt dus een belangrijke rol, omdat ze meer verpleging en verzorging aan huis gaan leveren. Het doel is om mensen langer thuis te laten wonen. Ook de langdurige GGZ (psychiatrische zorg) wordt de verantwoordelijkheid van zorgverzekeraars. De ZvW wordt uitgevoerd door de eigen zorgverzekeraar.
Jeugdzorg
In de Jeugdwet wordt de jeugdzorg geregeld. In de jeugdzorg krijgen kinderen, jongeren en hun ouders gedwongen of vrijwillige hulp bij opgroei- en opvoedproblemen. Nu al is de gemeente verantwoordelijk voor opgroei- en opvoedondersteuning en de gezondheidszorg voor jeugdigen. Per 1 januari 2015 wordt dit uitgebreid met hulp en ondersteuning aan kinderen met een beperking, geestelijke gezondheidszorg voor kinderen/jeugdigen tot 18 jaar, jeugdbescherming en jeugdreclassering.
Internetsites:
www.zorghulpatlas.nl
www.rijksoverheid.nl
www.degemeente.nl
Labels:
CIZ,
Jeugdzorg,
Nieuwe wet langdurige zorg (Wlz),
Thuiszorg,
WMO 2015
Abonneren op:
Posts (Atom)