Tegenwoordig zijn weinig merken meer uniek. Namaak is aan de orde van de dag en Lucebert zei ooit al “alles van waarde is weerloos”. In een wereld die aan zoveel veranderingen en concurrentie onderhevig is, is het bovendien moeilijk om op te vallen.
Toch lukt het sommige merken wel….
Toch lukt het sommige merken wel….
Hoeveel parfums zijn er wel niet verkrijgbaar? Kijk in het badkamerkastje van de gemiddelde vrouw, en tegenwoordig ook man, en je ziet een keur aan odeurs. Toch is er één parfum dat als sinds 1921 bestaat en dat iedereen kent: Chanel Nr. 5. Het parfum wordt wereldwijd nog steeds als een van de beste merken verkocht. Ook interieurs zijn aan vele trends onderhevig, maar de Barcelona stoel van Mies van der Rohe uit 1929 en het ei van Jacobsen uit 1958 zijn nog steeds gewild. Niet alleen materiële zaken, maar ook personen kunnen in hun vakgebied uitgroeien tot een begrip en komen bij velen als eerste in de gedachten op bij het noemen van een bepaalde beroepscategorie. Wie van u denkt er bij schilders aan Rembrandt of Pablo Picasso of bij regisseurs aan Francis Ford Coppola of Roman Polanski? Muziek en madonna, religie en Gandhi, president en Bill Clinton zijn slechts enkele voorbeelden van de vele één-en-één-is-twee-associaties.
Bril als icoon
Bril als icoon
Het prominente reclamebedrijf Saatchi & Saatchi, dat reclamecampagnes voert voor bedrijven over de hele wereld, houdt een lijst bij met zulke “merknamen”. Artikelen, plaatsen, bedrijven of personen die hun naam hebben gevestigd en uniek zijn in hun soort worden hieraan toegevoegd. Opgenomen worden in deze lijst is een hele eer. Zo ondervond ook Silhouette. De brillenfabrikant is sinds 2006 met het “Titan Minimal Art”-ontwerp opgenomen in het Lovemarksboek van Saatchi & Saatchi.
Astronautisch licht
Astronautisch licht
Bij de ontwikkeling van de “Titan Minimal Art” waren de belangrijkste uitgangspunten dat de bril niet mocht opvallen, uiterst comfortabel en schroefloos moest zijn. Cosmetische harmonie tussen gezicht en bril stonden hoog in het vaandel. Eigenaar Arnold Schmied Junior wilde een lichte bril, die eerst het gezicht laat opvallen en dan pas de bril. Het randloze montuur weegt dan ook slechts 1,8 gram en is daarmee de lichtste bril ter wereld. Niet voor niets wordt de bril al jaren gedragen door astronauten. Hij is namelijk zo licht dat hij in een gewichtsloze ruimte niet eens gaat zweven en dus altijd goed op de neus van de astronauten blijft zitten. Sinds 1992 hoef je echter niet meer het heelal in om de bril te kunnen dragen en is hij ook in de winkel verkrijgbaar. Al vanaf de lancering is de “Titan Minimal Art” de best verkochte bril van Silhouette, ondanks het feit dat er in de loop der jaren tal van andere monturen zijn ontwikkeld en de techniek is gemoderniseerd. Sommige innovaties zijn sterk en tijdloos genoeg om decennia lang overeind te blijven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten