woensdag 8 oktober 2008

Programma Volvo Ocean Race 2008/2009


Programma Volvo Ocean Race 2008/2009

2008
4 oktober 2008: Alicante (race in haven)
11 oktober 2008: 1e etappe Allicante 6.500 miles
15 november 2008: 2e etappe Kaapstad 4.450 miles
13 december 2008: 3e etappe Cochin (India) 1.950 miles

2009
18 januari 2009: 4e etappe Singapore 2.500 miles
14 februari 2009: 5e etappe Qingdao 12.300 miles
11 april 2009: 6e etappe Rio de Janeiro 4.900 miles
16 mei 2009: 7e etappe Boston 2.550 miles
6 juni 2009: 8e etappe Galway 950 miles
25 juni 2009: 9e etappe Stockholm 370 miles
27 juni 2009: finish in St. Petersburg

Voor meer informatie kunt u surfen naar http://www.volvooceanrace.org/

Deelnemende boten:

Telefonica Blue
Telefonica Black
Puma
Ericsson 4
Green Dragon Team
Delta Lloyd
Ericsson 3
Team Russia

Het team van Delta Lloyd vaart met de boot Black Betty van ABN AMRO die in de vorige editie de Volvo Ocean Race won. Dat dit nu weer gebeurt, lijkt uitgesloten. Tachtig procent om te kunnen winnen, zit normaliter in de voorbereiding. Wij hebben een nieuw team dat nog amper met elkaar gevaren heeft. De Volvo Ocean Race passeert de komende negen maanden viermaal de evenaar. Daar is het door de windstiltes altijd een loterij.

Kanshebbers voor de overwinning van de Volvo Ocean Race 2008/2009 zijn Telefonica Blue, Telefonica Black, Ericsson 3 en Ericsson 4

Tussenstand op 24 oktober 2008:

De Ned 1 (Delta Lloyd) heeft nog ruim 3200 mijl voor de boeg naar de finishplaats Kaapstad. Bij de scoring gate bij het eiland Fernando de Noronha lag Delta Lloyd nog zevende. Na de gate werd koers gezet richting het zuiden om de lichte wind van het St. Helena Hoog te omzeilen. Dat betekent dat Ned 1 het hogedrukgebied op de Atlantische Oceaan aan de westkant langs de Braziliaanse kust voorbij gaat. Walnavigator Frits Koek: "Het is beter om iets zuidelijker te zitten, dus richting de Roaring Forties met meer druk. Vanuit daar kunnen ze dan de westenwind oppikken om naar Kaapstad te koersen."

Een nautische mijl is 1.852 meter. Een knoop is de nautische mijl gedeeld door een uur.

Poortman en Van Lierde klaar voor Ocean Race

Vier weken geleden wisten Gerd‑Jan Poortman (32) en Ed van Lierde (33) niet dat ze aan hun tweede VoIvo Ocean Race zouden beginnen. Het besluit van verzekeraar Delta Lloyd, om met de oude ABN AMRO‑boot alsnog in de race om de wereld te stappen, kwam ook voor de zeilers als een complete verrassing. “Ik was op de Hiswa toen ik een telefoontje kreeg of ik mee wilde", aldus een opgetogen Poort­man.
“Het is een fantastische race en de Vol­vo 70 is een gave boot om te varen", vult Van Lierde aan. "Het zijn echte racema­chines. Er zijn maar tachtig zeilers die met zo'n boot de oceaan over mogen scheuren. Ik voel mij bevoorrecht."
De Nederlanders zijn al­lebei voordekker. "Het is zonder meer de zwaarste taak aan boord. Bij het wisselen van de voorzeilen moeten het voordek op, waar je wordt blootge­steld aan alle elementen, zoals metersho­ge golven. Je moet een beetje gek zijn om dit werk te doen en zo veel af te willen zien. Het is zwaar. Tijdens de race heb je vaak momenten dat je je afvraagt, waar­om je dit doet. Maar in de volgende ha­ven voel je weer een geweldige kick.
Door het team van Delta Lloyd werd gisteren nog hard gewerkt aan de boot, die in de vorige editie als Black Betty de

Volvo Ocean Race won. Dat dit nu weer gebeurt, lijkt uitgesloten. “Tachtig pro­cent om te kunnen winnen, zit normali­ter in de voorbereiding. Wij hebben een nieuw team dat nog amper met elkaar gevaren heeft. Tijdens de portraces vorige week zijn we letterlijk voor de leeuwen gegooid. De eerste etappe naar Kaapstad is het zaak aan elkaar te wennen en de boot goed te leren zeilen. Daar hebben we tot dusverre geen tijd voor gehad. We zijn alleen maar bezig geweest met de boot.
Als het team op elkaar is ingespeeld, moet het volgens Van Lierde mogelijk zijn in enkele etappes podiumplaatsen te varen. We passeren de komende negen maanden viermaal de evenaar. Daar is het door de windstiltes altijd een loterij. Zelf heb ik liever veel wind. Dat schiet tenminste een beetje op."

ABN/AMRO, de winnaar van de vorige editie van de Volvo Ocean Race, is haar snelheidsrecord kwijt. Drie jaar geleden klokte Black Betty op weg naar Kaapstad 562,96 mijl in een etmaal (circa 43,67 km\h). De Ericsson 4 verpletterde het wereldrecord op weg opnieuw naar Kaapstad. De Zweedse 70-voeter legde in 24 uur maar liefst 590 mijl af (circa 45,77 km\h).
Gerd-Jan Poortman, die aan boord was van de ABN/AMRO en nu bemanningslid is bij team Delta Lloyd, is niet verrast dat het record is verbeterd. “Dat zat eraan te komen. Ik ben blij dat ik het record zo lang op mijn naam heb mogen hebben.”

Geen opmerkingen: