donderdag 8 april 2010
woensdag 7 april 2010
Star-methodiek (kerncompetenties) & Smart-methodiek (functiecompetenties)
Star-methodiek (meten kerncompetenties) & Smart-methodiek (meten functiecompetenties)
De STAR-methode is een gesprekstechniek die dient om zowel werkgedrag als de context waarin het gedrag zich heeft voorgedaan, duidelijk en scherp in beeld te brengen. De STAR-methode is een methode om de kerncompetenties flexibel, ondernemend, integer en ambitie te meten.
In functioneringsgesprekken wordt over het ontwikkelen van competenties gesproken. De STAR-methodiek is een manier van vragen stellen die, zonder dat u als leidinggevende erbij bent, een beeld geeft van het gedrag van uw medewerker in bepaalde situaties.
De STAR-vragen zijn:
S Situatievragen Hoe was de situatie?
T Taak- of doelvragen Wat wilde u bereiken? Wat was uw taak?
A Actievragen Wat heeft u in die situatie gedaan?
R Resultaatvragen Wat was het effect van uw gedrag?
STAR staat voor Situatie, Taak, Actie, Resultaat. STAR is HOE.
De STAR-methode kan onderdeel zijn van een assessment-procedure bij een sollicatiegesprek.
De gespreksleider zoekt naar een helder beeld van de situatie waarin een door de gespreksdeelnemer ingebrachte gebeurtenis plaatsvond.
Bijvoorbeeld:
Wat mocht in deze situatie van de gespreksdeelnemer verwacht worden? Bijvoorbeeld: Wie verwachtte wat van hem? Wat was dat precies? Welke verantwoordelijkheid werd aanvaard? Waar bleek dat uit? Wat waren de feitelijk opgedragen taken? Welke rol mocht men van de gespreksdeelnemer verwachten? Welke rol ging zij uitvoeren?
Actie:
Hoe werd de activiteit uitgevoerd? Wat deed of zei de gespreksdeelnemer in die situatie precies? Hoe gedroeg zij zich? Waarom zo, en niet anders?
Resultaat:
Wat was het effect van de actie, naar anderen, naar de gespreksdeelnemer zelf? Was dat adequaat?
Hulpvragen zijn:
SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden. SMART is WAT.
Situatie:
De STAR-methode is een gesprekstechniek die dient om zowel werkgedrag als de context waarin het gedrag zich heeft voorgedaan, duidelijk en scherp in beeld te brengen. De STAR-methode is een methode om de kerncompetenties flexibel, ondernemend, integer en ambitie te meten.
In functioneringsgesprekken wordt over het ontwikkelen van competenties gesproken. De STAR-methodiek is een manier van vragen stellen die, zonder dat u als leidinggevende erbij bent, een beeld geeft van het gedrag van uw medewerker in bepaalde situaties.
De STAR-vragen zijn:
S Situatievragen Hoe was de situatie?
T Taak- of doelvragen Wat wilde u bereiken? Wat was uw taak?
A Actievragen Wat heeft u in die situatie gedaan?
R Resultaatvragen Wat was het effect van uw gedrag?
STAR staat voor Situatie, Taak, Actie, Resultaat. STAR is HOE.
De STAR-methode kan onderdeel zijn van een assessment-procedure bij een sollicatiegesprek.
- Welke en wat voor mensen waren aanwezig?
- Wat waren de gebruikte gereedschappen en de materialen?
- Hoe was de werkomgeving?
- Hoe functioneerde de organisatie van het werk?
- Was er een fysiek of psychisch belastende situatie?
- Was er sprake van werkdruk, waren er spanningen van andere aard? Etc.
Wat mocht in deze situatie van de gespreksdeelnemer verwacht worden? Bijvoorbeeld: Wie verwachtte wat van hem? Wat was dat precies? Welke verantwoordelijkheid werd aanvaard? Waar bleek dat uit? Wat waren de feitelijk opgedragen taken? Welke rol mocht men van de gespreksdeelnemer verwachten? Welke rol ging zij uitvoeren?
Actie:
Hoe werd de activiteit uitgevoerd? Wat deed of zei de gespreksdeelnemer in die situatie precies? Hoe gedroeg zij zich? Waarom zo, en niet anders?
Resultaat:
Wat was het effect van de actie, naar anderen, naar de gespreksdeelnemer zelf? Was dat adequaat?
Hulpvragen zijn:
- kies een bepaalde situatie waarin je afhankelijk van de uitkomst van de zelfbeoordeling wel of nog niet helemaal succesvol was;
- welke opdracht/taak had je toen;
- wat gebeurde er en wat heb jij concreet gedaan;
- wat was het resultaat.
- Voorbereiding;
- Introductie;
- Bespreken van de punten;
- Afspraken op papier zetten;
- Afsluiten.
Situatie:
dinsdag 6 april 2010
Vraag omtrent MicroStation
Tooltip, invulscherm, Move parallel ontbreekt. Icoon is niet in beeld bij tekening:
Wegvakken HHNK1.dgn
Wegvakken HHNK1.dgn
maandag 5 april 2010
Yacht America
In 1993 heb ik het modelschip Yacht de America no. 5632 gekocht. Momenteel heb ik het bijna voltooid. Maar alleen ontbreekt er zeil C en bij zeil A en B zitten er deukjes in. Ik zou graag de zeilen A, B en C willen bestellen. Kan dit
Hellingen in de Ronde van Vlaanderen 2010
Hellingen in de Ronde van Vlaanderen 2010
- den Ast
- Kluisberg
- Knokteberg
- Oude Kwaremont
- Paterberg
- Koppenberg
- Steenbeekdries
- Taaienberg
- Eikenberg
- Molenberg
- Leberg
- Berendries
- Tenbosse
- De muur van Geraardsbergen
- Bosberg
Applicaties op de Ipod Touch
Applicaties op de Ipod Touch
- ebuddy
- Google Earth
- Google Maps
- VI
- Eredivisie
- Joost
- NasaCheck
- Uitzending gemist
- Teletekst
Downloaden via itunes op de Ipod Touch. Of via de App Store, Nieuws, Sharewire B.V. teletekst
Harpij
De harpij is een monster uit de Griekse Oudheid; zij verschijnt om slecht gedrag te bestraffen. Zij is deels vrouw en deels gier, smerig en vies. Ze leeft van het eten dat ze van de tafel van de stouterik steelt.
Al enige tijd drongen de vrienden van Hercules erop aan dat hij de Argonauten zou vergezellen op hun avontuur. Aangevoerd door Jason, ging een groep helden met hun schip, de Argo, op zoek naar het Gulden Vlies. En Hercules was er klaar voor om met hen mee te gaan. Hun reis duurde lang en onderweg kwamen de helden voor veel gevaren te staan. Ze vochten met wilde stieren, enorme reuzen en gemene harpijen, grote vogels met het hoofd van een vrouw. Maar uiteindelijk keerde Jason terug met het Gulden Vlies. Hercules vervolgde zijn reizen alleen.
Abonneren op:
Posts (Atom)