Bij regen laat je als ouder van een baby of peuter al snel de fiets in de schuur staan. Dat hoeft nu niet meer. Basil komt namelijk met de All Rain Cover (ARC). De regenhoes past precies om het voorzitje van de fiets, terwijl de open onderkant voor voldoende ventilatie zorgt. Te koop in de kleuren antraciet of oudroze voor 24,95 euro in de fietsspeciaalzaak. Info: http://www.basil.nl/
woensdag 20 augustus 2008
Puchie wordt Puch
De Puch brommer kent iedereen nog wel. Maar Puch maakt nu ook fietsen, zoals deze Crunch.
De vormgeving doet denken aan het oude "Puchie". De zwarte spaken en brede antilekbanden maken hem extra stoer. De Crunch is er in matzwart en hoogglans wit. Prijs: 349 euro.
Info: http://www.puch-fietsen.nl/
De vormgeving doet denken aan het oude "Puchie". De zwarte spaken en brede antilekbanden maken hem extra stoer. De Crunch is er in matzwart en hoogglans wit. Prijs: 349 euro.
Info: http://www.puch-fietsen.nl/
Labels:
antilekbanden,
crunch,
extra stoere fiets,
fiets,
hoogglans wit,
matzwart,
puch,
puch fiets,
puchie,
zwarte spaken
maandag 18 augustus 2008
Fietstrends
Geen toeters en nog net een bel. Dat is altijd de trend geweest. Heel aarzelend dringt echter de designfiets het straatbeeld binnen.
De laatste 25 jaar is er aan de stadsfiets eigenlijk niet veel veranderd. De fiets kreeg er drie versnellingen bij, maar dat was het dan wel.
Florine Kerkmeer, redacteur design van het tijdschrift Bright, vindt dat de straatstijl achterblijft bij wat je van een creatieve stad als Amsterdam mag verwachten. "Langzaam zie je in het Amsterdamse straatbeeld vernieuwende fietsen komen. Het is vooral de jeugd die bewust bezig is zich te onderscheiden met bijvoorbeeld een stoere cruiser met breed stuur. Opvallend zijn ook de fietsen met een hoop bloemen op het stuur, aan het frame, in een mandje; daar zijn een paar vrouwen helemaal losgegaan. Of grappige kratjes en fietstassen met opvallende patronen en kleuren. Net zoals bij een groep met een bepaalde stijl een bepaald soort schoenen hoort - witte sneakers, Uggs, flipflops, Van Bommels - lijkt elke groep zijn eigen fiets te kiezen.
Maar als ik bij mij in De Pijp om de hoek in de Fietsfabriek kijk, gebeurt er qua ontwikkeling meer dan ik op straat voorbij zie fietsen. Ik vind ze fantastisch, die fietsen waar je drie kinderen mee kan vervoeren, maar er is veel meer. Waar blijven de Rolls Royce of zelfs de Lada onder de fietsen? Wij zijn toch het fietsland, en ook nog het land dat internationaal bekend staat om zijn 'Dutch design'?"
Ton Kronenberg van Bikes & Boards, die fietsen verkoopt in Oost en op IJberg, beaamt dat hij niet zoveel hightech- en designfietsen verkoopt: "Mijn ervaring is dat de bulk gaat voor een huis-tuin-en-keuken-fiets. Ze willen weinig toeters en nog net een bel. De oud-Hollandse fiets "Amstrd" met dubbele bovenbuis heb ik in 211 kleuren, maar ik verkoop ze voor 95 procent in het zwart. Het enige frivole detail is de naam op de stang. Maar dat kiest men meer uit oogpunt van diefstal."
"Designfietsen worden gekocht als tweede fiets, eentje voor erbij als fun".
De laatste 25 jaar is er aan de stadsfiets eigenlijk niet veel veranderd. De fiets kreeg er drie versnellingen bij, maar dat was het dan wel.
Florine Kerkmeer, redacteur design van het tijdschrift Bright, vindt dat de straatstijl achterblijft bij wat je van een creatieve stad als Amsterdam mag verwachten. "Langzaam zie je in het Amsterdamse straatbeeld vernieuwende fietsen komen. Het is vooral de jeugd die bewust bezig is zich te onderscheiden met bijvoorbeeld een stoere cruiser met breed stuur. Opvallend zijn ook de fietsen met een hoop bloemen op het stuur, aan het frame, in een mandje; daar zijn een paar vrouwen helemaal losgegaan. Of grappige kratjes en fietstassen met opvallende patronen en kleuren. Net zoals bij een groep met een bepaalde stijl een bepaald soort schoenen hoort - witte sneakers, Uggs, flipflops, Van Bommels - lijkt elke groep zijn eigen fiets te kiezen.
Maar als ik bij mij in De Pijp om de hoek in de Fietsfabriek kijk, gebeurt er qua ontwikkeling meer dan ik op straat voorbij zie fietsen. Ik vind ze fantastisch, die fietsen waar je drie kinderen mee kan vervoeren, maar er is veel meer. Waar blijven de Rolls Royce of zelfs de Lada onder de fietsen? Wij zijn toch het fietsland, en ook nog het land dat internationaal bekend staat om zijn 'Dutch design'?"
Ton Kronenberg van Bikes & Boards, die fietsen verkoopt in Oost en op IJberg, beaamt dat hij niet zoveel hightech- en designfietsen verkoopt: "Mijn ervaring is dat de bulk gaat voor een huis-tuin-en-keuken-fiets. Ze willen weinig toeters en nog net een bel. De oud-Hollandse fiets "Amstrd" met dubbele bovenbuis heb ik in 211 kleuren, maar ik verkoop ze voor 95 procent in het zwart. Het enige frivole detail is de naam op de stang. Maar dat kiest men meer uit oogpunt van diefstal."
"Designfietsen worden gekocht als tweede fiets, eentje voor erbij als fun".
Labels:
Amstrd,
cruiser,
designfiets,
fietsfabriek
Nieuwe lijnen op wegen regio
honderd kilometer per uur:
dubbele belijning in het midden van de weg met de ruimte tussen de dubbele belijning groen.
De lijnen aan de zijkant van de weg zijn altijd doorgetrokken.
tachtig kilometer per uur:
dubbele belijning in het midden van de weg. De lijnen aan de zijkant van de weg zijn onderbroken.
zestig kilometer per uur:
Op de wegen die geen belijning in het midden hebben
Verkeersborden zijn altijd bepalend voor welke regels gelden
dubbele belijning in het midden van de weg met de ruimte tussen de dubbele belijning groen.
De lijnen aan de zijkant van de weg zijn altijd doorgetrokken.
tachtig kilometer per uur:
dubbele belijning in het midden van de weg. De lijnen aan de zijkant van de weg zijn onderbroken.
zestig kilometer per uur:
Op de wegen die geen belijning in het midden hebben
Verkeersborden zijn altijd bepalend voor welke regels gelden
Fietstrends
De Kronan: voor de it'ers
De bakfiets: voor de stadsgezinnen
De cruiser/Johnny Loco: voor de beachboys en BN'ers
De op elkaar gelaste frames: voor de alternativo's
De mountainbike: voor de grafisch vormgever
De fiets met kratje: voor studenten
De bloemetjesfiets: voor moedermeisjes
De verlengde fiets: voor "groene" ouders
De fixie: voor fietskoeriers
De bmx crossfiets: voor skaters en boaders
De opafiets met dubbele stang: de lange man en advocaten
De Yellowbike en Macbike: voor de toerist
De barrel: voor de rest van de Amsterdammers
De bakfiets: voor de stadsgezinnen
De cruiser/Johnny Loco: voor de beachboys en BN'ers
De op elkaar gelaste frames: voor de alternativo's
De mountainbike: voor de grafisch vormgever
De fiets met kratje: voor studenten
De bloemetjesfiets: voor moedermeisjes
De verlengde fiets: voor "groene" ouders
De fixie: voor fietskoeriers
De bmx crossfiets: voor skaters en boaders
De opafiets met dubbele stang: de lange man en advocaten
De Yellowbike en Macbike: voor de toerist
De barrel: voor de rest van de Amsterdammers
Labels:
fiets,
fietstrends,
type,
typen fiets
Abonneren op:
Posts (Atom)